Som besöksnäringsföretag kan det vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till alla olika varumärken som finns i omlopp. Dels har du ditt eget varumärke att bygga men även det lokala platsvarumärket och kanske även ett större område som kommunicerar andra värden.
Under september månad hade jag förmånen att föreläsa om platsvarumärken på en besöksnäringsträff anordnad av Johanna Hedlund på Nässjö kommun. Där gick jag igenom Nässjös platsvarumärke – Ett annat Småland och förklarade hur man som besöksnäringsföretag kan dra nytta av ett platsvarumärke och hur man kan se alla delar som kugghjul i ett större maskineri. En platsvarumärkesplattform innehåller alltid flera olika delar och alla behöver nödvändigtvis identifiera sig eller sitt företag med hela plattformen utan hitta de delar som ligger i linje med den egna verksamheten. På så sätt kan man dra nytta av varandra och bygga både det egna företagsvarumärket och platsvarumärket på samma gång.
Kul att få prata om Ett annat Småland som ligger mig varmt om hjärtat och kul att Johanna och Nässjö kommun lever sitt platsvarumärke så föredömligt genom att anordna en sån här nätverksträff i fantastiska platsvarumärkesanda. Höglandsnaturen är nämligen en av tillgångarna i Ett annat Smålands varumärkesplattform.
Här kan du läsa mer om platsvarumärket Ett annat Småland